سیستم مدیریت آموزش ایفرانت

سیستم مدیریت آموزش ایفرانت

سیستم مدیریت یادگیری یا Learning Management System سیستمی است که سعی در الکترونیکی کردن فرآیند یادگیری و فرآیندهای وابسته و مربوط به حوزه ی آموزش دارد. شما با یک سیستم مدیریت یادگیری می توانید یک موسسه ی آموزشی در بستر وب داشته باشید.

این نرم افزار سعی در شبیه سازی بسترهای آموزشی حضوری و فیزیکی دارد و از فرآیند ها و نیازهای موجود در حوزه ی آموزش پشتیبانی می کند. به طور مثال در حال حاضر تمام دانشگاه هایی که آموزش الکترونیکی راه اندازی کرده اند از یک LMS جهت انجام امور آموزش استفاده می کنند. تعدادی از LMS های موجود در دنیا هم بوسیله ی دانشگاه ها متولد شده اند و هنوز بعضی از آن ها بوسیله ی مراکزی در دانشگاه ها توسعه داده می شوند.

به بیان دیگر LMS یک بسته نرم‌افزاری است که فرآیند توزیع محتوای الکترونیک بین دانش آموزان و دانشجویان را مدیریت می کند.

نقش های کاربری در LMS:

برای یک LMS سه نوع نقش با سطح دسترسی های متفاوت به امکانات سیستم می توان متصور بود: مدیر (مدیر سیستم) ، مدرس، فراگیر (دانش آموز)

 مدیر سیستم: فردی با بالاترین سطح دسترسی که می تواند نظارت های عمومی و کلی بر سیستم را انجام دهد و کاربران مختلف با نقش های مختلف را تعریف کند. در سیستم می توانیم چند کاربر مدیر نیز داشته باشیم.

در حیقیقت این نقش همچون نقش پرسنل آموزش و مدیران یک موسسه ی آموزشی فیزیکی می باشد. کسانی که فضای یک موسسه را برای آموزش مهیا کرده و بر امور جاری آن نظارت می کنند.

 مدرس: همان استاد یا معلم در کلاس های درس که محتوای آموزشی را در سیستم می گذارد تا فراگیران از آن استفاده  کنند. مدرس می تواند با دانش آموزان خود در سیستم تعامل داشته باشد; کلاس به صورت آنلاین برگزار شود، مدرس به سوالات دانشجویان پاسخ دهد، برای آنها تمرین مشخص کند و اموری دیگر جهت تعامل با فراگیران را در سیستم انجام دهد.

فراگیر: همان دانشجو و دانش آموز که در کلاس ها شرکت می کند و به فراگیری مطالب آموزشی می پردازد.

 جهت آشنایی بشتر با یک LMS، امکانات عمومی آن را در زیر می آوریم:

 - تعریف دوره و قرار دادن محتوای آموزشی با فرمت های متفاوت (متن، عکس، صوت، ویدئو و انیمیشن)

- تعریف کاربران با سطح دسترسی متفاوت و نقش های متفاوت (مدیر، مدرس، کمک مدرس، فراگیر) 

- قرار دادن محتوای آموزشی، تعیین ترتیب مشاهده ی محتوا ها و قرار دادن محدوده ی زمانی دسترسی به محتواها

- تعریف تمرین و آزمون با سبک سوالات متفاوت و با تعیین محدوده ی زمان پاسخگویی

- ارسال پیام به کاربران مختلف (هم کلاسی ها، مدرس، مسئول آموزش)

- بحث و گفتگو در تالارهای گفتگو و یا گفتگو به صورت همزمان (chat)

- تعیین قوانینی برای ترتیب سپری کردن محتواهای آموزشی و تکالیف

- ارزیابی فراگیر و دادن وزن به نمره ی تمرین ها و آزمون ها و درج نمره ی نهایی فراگیر در دوره

ثبت نظر